De rapportage van ProRail is een reactie op een plan van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), waarin Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport zijn verenigd. Daarin zijn ideeën uitgewerkt om het spoornetwerk verder op te delen. De federatie heeft ProRail gevraagd te onderzoeken of dat plan technisch haalbaar is.

ProRail heeft geen oordeel over de wenselijkheid van zo’n opdeling van het spoor. ,,Dat is een taak van de minister”, aldus een woordvoerder van ProRail donderdag. Ook zegt het onderzoek niets over de invloed die verdere marktwerking heeft op reistijd, milieu en veiligheid.

Toekomstschets

ProRail baseert zich alleen op de huidige stand van het spoor. Op een aantal plekken zouden kleine infrastructurele aanpassingen nodig zijn, zoals uitbreiding van perrons. Ook moet de dienstregeling nader worden bekeken.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) werkt momenteel aan een toekomstschets van het spoornet. Daaruit moet onder meer blijken of naast de NS ook andere partijen het reizigersvervoer op de belangrijkste spoortrajecten mogen gaan uitvoeren. De huidige concessie voor het hoofdrailnet is in handen van NS, maar vanaf 2015 gaat een nieuwe concessieperiode in.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl